Szukaj

Informacje o Toyota

Toyota to drugi co do wielkości koncern motoryzacyjny na świecie, który w 2018 r. pod względem wielkości sprzedaży ustąpił jedynie Grupie Volkswagena. Obecnie w skład największego japońskiego koncernu samochodowego, poza Toyotą, wchodzą również takie marki jak Lexus, Daihatsu, Hino oraz Scion. Jednocześnie Toyota była najpopularniejszą marką samochodową w 2018 r. z łączną sprzedażą na wszystkich rynkach wynoszącą ponad 8,75 mln egzemplarzy.

Historia Toyoty

Historia firmy Toyota rozpoczęła się w 1885 r., jednak jej początki nie były związane z przemysłem motoryzacyjnym. Sakichi Toyoda założył warsztat tekstylny, który w 1928 r. przekształcony został w firmę Toyoda Spinning and Weaving, którą w pierwszych latach prowadził ze swoim synem Kiichiro Toyodą, i która w dużej mierze przyczyniła się do zrewolucjonizowania przemysłu tekstylnego w Kraju Kwitnącej Wiśni. Dopiero na początku lat 30. minionego stulecia, na skutek zainteresowania syna założyciela branżą motoryzacyjną, firma w 1933 r. otworzyła dział samochodowy, który rozpoczął swą działalność od skonstruowania 6-cylindrowego silnika o pojemności 3,4 litra, a dwa lata później powstał pierwszy prototyp samochodu o nazwie A1. Już rok później rozpoczęto produkcję modelu AA, a w 1937 r. przekształcono strukturę firmy i wprowadzono nową nazwę – Toyota Motor Corporation.

Najważniejsze modele w historii Toyoty

Mimo rozpoczęcia działań wojennych Toyota w dalszym ciągu kontynuowała też produkcję samochodów oraz konstruowanie nowych modeli. Dlatego też już na początku lat. 50. XX w. Toyota była w stanie rozpocząć produkcję całkowicie nowych modeli. Jednym z ważniejszych aut z tamtego okresu była zbudowana na bazie Jeepa Willysa Toyota BJ, która była prekursorem produkowanego od 1954 r. do dziś Land Cruisera.

Prawdziwy boom na modele Toyoty miał miejsce w latach 50. i 60. Wówczas to zadebiutowało na rynku kilka ważnych modeli, dzięki którym Toyota zaczęła się liczyć także poza granicami swojego rodzimego kraju. W 1955 r. zadebiutowała Toyota Crown z klasy średniej-wyższej, a w 1957 r. nieprodukowana już dziś Toyota Corona z klasy średniej. W 1966 r. do oferty dołącza Toyota Corolla, najczęściej kupowany do dziś model Toyoty. W 1983 r. pojawiła się wreszcie Toyota Camry - jeden z kilku tzw. globalnych modeli Toyoty. Wszystkie te modele sprawiły, że rozpoczęto produkcję samochodów na niespotykaną dotąd skalę na rynku japońskim. 

Sportowe modele samochodów Toyota

W historii Toyoty znajdziemy także dość spory rozdział związany ze światem sportu i sportowymi modelami. Najlepszym tego przykładem są modele Celica, MR-2 czy Supra. Toyota Celica produkowana była w latach 1970-2005 i była dostępna jako liftback, coupe, a także kabriolet, a jej topową odmianą była wersja z napędem na wszystkie koła i turbodoładowaniem GT-Four.

Na bazie trzech ostatnich generacji Celici produkowana była Toyota Supra (początkowo oferowana jako Toyota Celica Supra), sportowe coupe z napędem na tylną oś. W 2019 r., po 17 latach przerwy, Toyota powróciła do tego modelu. Również sportowe geny miała produkowana od 1984 r. Toyota MR-2. To naturalnie nie wszystkie sportowe modele samochodów Toyoty. Warto wspomnieć jeszcze chociażby o takich modelach jak Toyota 2000GT czy też bazująca na Corolli Toyota AE86 w wersji Levin bądź Trueno.

Hybrydowe modele samochodów Toyoty

Równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest rozdział dotyczący modeli Toyoty z napędem hybrydowym. Można dziś śmiało postawić tezę, że gdyby nie ten japoński koncern, dziś z całą pewnością poziom rozwoju pojazdów z napędem hybrydowym byłby na znacznie niższym poziomie. Wprawdzie Toyota Prius nie była pierwszą hybrydą w historii motoryzacji, ale to ona odniosła największy sukces, osiągając największą sprzedaż ze wszystkich dostępnych na rynku hybryd. Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowała w 1987 r., a obecnie na rynku jest już dostępna czwarta generacja tego modelu.

Z biegiem czasu coraz więcej modeli Toyoty ma w swojej ofercie także warianty z napędem hybrydowym. Do tej grupy należą m.in. Toyota Auris, Toyota Yaris, Toyota Camry, Toyota Highlander, Toyota RAV4 czy Toyota C-HR.

Toyota - dodatkowe informacje

Toyota dość mocno związana jest z rynkiem polskim. W naszym kraju japoński koncern ma bowiem dwie swoje fabryki. W Wałbrzychu (Toyota Motor Manufacturing Poland) produkowane są silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, zaś w Jelczu-Laskowicach (Toyota Motor Industries Poland) - silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Od 2017 r. połączone obie spółki pracują również nad rozwojem napędu hybrydowego Toyoty.

Toyota Corolla to najlepiej sprzedający się model w historii Toyoty ze sprzedażą na poziomie ponad 40 milionów egzemplarzy. Dziś nowa Corolla zjeżdża z taśmy produkcyjnej do 27 sekund.

Olbrzymi wpływ na sukces Toyoty ma legendarny już dziś system produkcji Toyoty oparty m.in. o takie hasła jak kaizen, jidoka czy just-in-time. Chęć wyeliminowania każdego błędu jest tak duża, że każdy pracownik na linii produkcyjnej ma prawo do jej wstrzymania, jeśli zauważy jakiś błąd.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Toyota

Sprawdź co kierowcy
myślą o Toyota

Oceny Aut 11 002 oceny

3,2
~Marek
Toyota Auris I
Hatchback 5d Facelifting 1.33 Dual VVT-i 101KM 74kW
Nie da się tym g****m jeździć. ZERO przyspieszenia. Ani w mieście, ani na autostradzie; ze 120 do 140 km/h przyspiesza 30 sekund. Moim zdaniem auto jest z tego powodu niebezpieczne; w razie potrzeby nie można wykonać żadnego energicznego manewru. Inna sprawa-BARDZO MAŁA WIDOCZNOŚĆ w żadną stronę. Przednie słupki zasłaniają pieszych wchodzących na jezdnię. Tylny środkowy zagłówek trzeba było zdjąć, żeby coś widzieć do tyłu. Zdejmę też naklejkę z tylnej szyby, bo też ogranicza widoczność. Podczas deszczu przednia szyba momentalnie zaparowała; nawiew nie usuwał pary, pomogło dopiero włączenie klimatyzacji. W mojej wersji baaaardzo ubogie wyposażenie-jedna poduszka powietrzna, tylne szyby otwierane na korbkę.
4,0
~Robert
Toyota Camry IX
Sedan 2.5 Hybrid Dynamic Force 218KM 160kW
Słabo.....zalety auta to ekonomicznosć ,ładne nadwozie,duzy w srodku-1.9m osobnik swobodnie usiadzie z tyłu,megawielki podłokietnik....wiekszy niż w Mazdzie cx9.......eee.....Tetaz wady.Wrazenie taniosci wszechobecne..Ekoskora w śeosku jak w latach 80-tych....Projekt deski zaden....doklejony tablet dumnie sterczący na środku...krotkie siedziska,za krotkie....klapki oslaniajace gniazdo zapalniczki port usb wygladaja jakby dolozone na wlasna rękę,....jadac z tyłu ,przy prędkosci ok 80km/h trudnksci z rozmą z kierowcą....szum od kół potworny....Kurcze ladne auto ale tak tandetne że płakać się chce,niejedno auto miejskie ma lepsze materuały wewnątrz,czy jest lepeij pomyślane....Auto na szczęscie służbowe.
3,1
~Mr . Nie
Toyota Camry IX
Sedan 2.5 Hybrid Dynamic Force 218KM 160kW
Wyciszenia absolutny brak, przy niskiej prędkości słychać opony, powyżej 100 szum , przy 120 huk 140 to katorga . Fotel kierowcy słaby, krótki brak trzymania w bocznego . Zawieszenie jest. nijakie auto buja się w zakrętach jak suv auto lata dosłownie, dodatkowo układ kierowniczy mało informacji zwrotnej z kierownicy. Materiały wnętrza jak na ta klasę auta żenująco kiepskie , fatalna jakość wyświetlaczy . Obsługa nieintuicyjna i na dodatek zacofana nic nie działa Dacia wyprzedziła Toyotę w tym względzie o 10 lat Zaskoczenie dotyczy tylnej kanapy- bardzo, bardzo wygodna- stąd popularność jako taxi . Silnik wyje przy przyspieszniu- nie mówię o deptaniu z gazem w podłodze. Jest tak głośny, że na autostradzie powoli dobijałem do 140 bo buczenie jest przerażające. Zainteresowanym polecam przejechać się kilkukrotnie by błędu nie popełnić jak ja .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Toyota przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena