Szukaj

Informacje o Mercedes

Niemiecka marka samochodów z gwiazdÄ… na masce to jedna z najstarszych europejskich marek samochodowych, której historia siÄ™ga 1883 r. Obecnie, wraz ze Smartem i Maybachem, należy do koncernu Daimler. Oferta producenta jest bardzo szeroka: w jego fabrykach powstajÄ… samochody miejskie, sportowe, dostawcze i bolidy. W kategorii aut osobowych Mercedes-Benz jest jednÄ… z najbardziej prestiżowych marek Å›wiata.

Historia Mercedesa

Historia Mercedesa, dziÄ™ki panom Gottlieb Daimler i Karl Benz, nierozerwalnie wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ z historiÄ… motoryzacji. Obaj, niezależnie od siebie, przyczynili siÄ™ w latach 80. XIX w. do powstania pierwszych samochodów i rozwoju caÅ‚ego przemysÅ‚u. Benz zaÅ‚ożyÅ‚ w grudniu 1883 r. w Mannheim firmÄ™ Benz & Co., natomiast w listopadzie 1890 r. powstaÅ‚a w Cannstatt firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Na przeÅ‚omie wieków firma Daimler-Motoren-Gesellschaft wprowadziÅ‚a do swojej oferty nowÄ… markÄ™ – Mercedes. Nazwa Mercedes pochodziÅ‚a od hiszpaÅ„sko brzmiÄ…cego imienia córki jednego z pierwszych i jak siÄ™ okazaÅ‚o jednego z najbardziej wymagajÄ…cych klientów Daimlera, Emila Jellinka. Pod koniec XIX w. Jellinek otrzymaÅ‚ od DMG swój pierwszy samochód – pojazd z napÄ™dem pasowym i dwucylindrowym silnikiem o mocy 6 KM. OsiÄ…gi auta nie przekonaÅ‚y jednak do siebie austriackiego przedsiÄ™biorcy, który zamówiÅ‚ w niemieckiej firmie kolejny model. W odpowiedzi na wymagania klienta Daimler zbudowaÅ‚ model „Phönix” z zamontowanym z przodu silnikiem 8-konnym. Oba dostarczone we wrzeÅ›niu 1898 r. automobile byÅ‚y pierwszymi na Å›wiecie pojazdami drogowymi z silnikiem czterocylindrowym. KonstrukcjÄ™ samochodu zaÅ› opracowaÅ‚ partner Daimlera, Wilhelm Maybach.

Połączenie Daimlera z Benzem i z Chryslerem

Drogi Benza i Daimlera zbiegÅ‚y siÄ™ na skutek zmian w niemieckiej gospodarce niemieckiej zainicjowanych przez rzÄ…d tego kraju w trakcie trwania I wojny Å›wiatowej. Oficjalny mariaż nastÄ…piÅ‚ 28 czerwca 1926 r., a wspóÅ‚praca w nazwie Daimler-Benz okazaÅ‚a siÄ™ jednÄ… z najdÅ‚uższych w historii motoryzacji. W takim bowiem zwiÄ…zku obie firmy przetrwaÅ‚y do roku 1998. Wówczas to niemiecki koncern zdecydowaÅ‚ siÄ™ na wykupienie wiÄ™kszoÅ›ci udziaÅ‚ów w amerykaÅ„skiej firmie Chrysler. Obie firmy miaÅ‚y zyskać niewÄ…tpliwie wielkie korzyÅ›ci. Daimler-Benz otrzymaÅ‚ możliwość wiÄ™kszego dostÄ™pu do rynku amerykaÅ„skiego, natomiast Chrysler liczyÅ‚ na udostÄ™pnienie zaawansowanej i niezawodnej technologii z której sÅ‚ynęły dotÄ…d modele Mercedesa. Koncern otrzymaÅ‚ nowÄ… nazwÄ™ DaimlerChrysler.

Partnerstwo niemiecko-amerykańskie przetrwało do 14 maja 2007 r. Ze względu na coraz słabszą kondycję finansową Chryslera, Daimler zdecydował się odsprzedać akcje konsorcjum finansowemu Cerberus.

Pierwsze modele w historii Mercedesa

Jednym z pierwszych i najważniejszych pojazdów silnikowych Benza byÅ‚o auto z pierwszym szybkobieżnym jednocylindrowym silnikiem czterosuwowym. Patentowany pojazd silnikowy Benza nie byÅ‚ przerobionym powozem, lecz samodzielnÄ…, caÅ‚oÅ›ciowÄ… konstrukcjÄ…. Zaprezentowany w 1909 r. Mercedes 14/30 KM z napÄ™dem kardanowym bazowaÅ‚ na konstrukcji modelu 15/20 KM, który uzupeÅ‚niÅ‚ ofertÄ™ sprzedaży jako niedrogi model i drugi samochód osobowy z napÄ™dem kardanowym.

Wyprodukowany w 1927 r. Mercedes S (od sport) wyposażony w szeÅ›ciocylindrowy silnik z kompresorem, byÅ‚ jednym z doskonaÅ‚ych seryjnych samochodów sportowych lat dwudziestych. Trzy lata później pojawia siÄ™ Mercedes 770 – najwiÄ™kszy, najcięższy i najdroższy samochód osobowy w ówczesnych czasach. Model 770 (W 07) wyposażony byÅ‚ w oÅ›miocylindrowy silnik rzÄ™dowy o pojemnoÅ›ci 7,7 l z kompresorem. W 1936 r. do oferty doÅ‚Ä…cza Mercedes 260 D, który byÅ‚ pierwszym na Å›wiecie produkowanym seryjnie samochodem osobowym z silnikiem Diesla.

Powojenne samochody Mercedesa

Pierwszym skonstruowanym po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej modelem niemieckiej firmy byÅ‚ w 1949 r. Mercedes 170 S. Kolejnym ważnym modelem, który pojawiÅ‚ siÄ™ na rynku w 1953 r., byÅ‚ Mercedes 180 (oznaczenie wewnÄ™trzne W 120). ByÅ‚ to pierwszy osobowy Mercedes wyposażony w nadwozie typu "ponton". Rok później pojawiÅ‚ siÄ™ Mercedes 300SL Gullwing Coupe – dwuosobowy sportowy samochód, którego charakterystycznÄ… cechÄ… byÅ‚y otwierane do góry drzwi.

W 1965 r. debiutuje kolejna generacja modeli Mercedesa klasy wyższej W 108, w tym 250 S, 250 SE i 300 SE. W 1968 r. Mercedes zdecydowaÅ‚ siÄ™ zadebiutować w klasie Å›redniej z modelem Mercedes 200 D. Lata 70. XX w. to m.in. Mercedes 280 SE, czyli caÅ‚kowicie nowo zaprojektowana generacja pojazdów klasy wyższej klasy. W 1981 r. pojawiÅ‚y siÄ™ luksusowe coupe Mercedes 380 SEC oraz Mercedes 500 SEC, które powstaÅ‚y na bazie Klasy S (W 126) i zastÄ…piÅ‚y model SLC.

W 1984 r. pojawia siÄ™ Mercedes W 124, nastÄ™pca W 123, który byÅ‚ jednoczeÅ›nie protoplastÄ… Mercedesa klasy E, który zadebiutowaÅ‚ na rynku w 1995 r. W 2003 r. Mercedes wprowadza do swojej oferty, opracowanego wspólnie z firmÄ… McLaren, Mercedesa SLR, sportowy model o mocy ponad 600 KM, który byÅ‚ nastÄ™pcÄ… modelu 300 SL.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mercedes

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mercedes

Oceny Aut 6 709 ocen

4,4
~MarekM
Mercedes Klasa V W447
DÅ‚ugi Facelifting 2.0 220d 163KM 120kW
Są i wady i zalety, dlatego 4 gwiazdki. Mercedes kilka spraw poprawiał na bieżąco więc im nowszy tym pewne elementy mamy lepsze lecz nie wszystkie. Zacznę od WAD: Np. wyciszenie - jeśli ma być zadawalające od 100-110 km/h to trzeba się liczyć z tym iż przekażemy auto do firmy która zrobi kompletne wyciszenie pojazdu. Robiłem wszystko bez dachu i poprawa jest ogromna. Wystarczy poczytać na forach iż V klasa i Multivan to główni klienci takich firm!!! Za to należałoby zapytać firmę MB dlaczego w opcji nie ma możliwości fabrycznie wygłuszenia pojazdu.... Kolejny element to fotel kierowcy zbyt krótki..., zostało to już poprawione bo w nowszych ma regulację wzdłużną siedziska. Kolejna sprawa to tylne fotele 3 rząd i osoby w nich siedzące... mają szansę na nierównej drodze robnąć głową w sufit, problem zniknie jak dołożysz bagażu ze 250kg i dociążysz tył pojazdu. Dopiero w najnowszej wersji wprowadzono dostęp bezkluczykowy... tej z 2024. Ja mam u siebie starszy system Command Online z nagłośnieniem Burmester, gra super,. ( DVD, TV i wszystko działa podczas jazdy za drobną modyfikacją i dzieciaki szczęśliwe ) Główne zalety to przestrzeń którą trudno zapełnić, 1 rząd foteli super komfort jazdy, 2 rząd dobry komfort, trzeci sytuację opisałem powyżej... Fantastyczna klimatyzacja i ogrzewanie. Mam nowy silnik ze skrzynią 9b. Do chwili obecnej jedna mała awaria przewodu klimy które idzie pod autem do tylnej części. Przeciera się w miejscu montażu. Ponoć wada fabryczna.
4,4
~Prezes
Mercedes GLC X254
SUV 2.0 200 MHEV 204KM 150kW
Przesiadłem się z BMW X3 2.0i rocznik 2022, więc mam chyba dosyć świeże spojrzenie na oba modele, choć pewne różnice w wyposażeniu mogą rzutować na ocenę. Z plusów GLC wymieniłbym: nowoczesny design w środku - wygląda naprawdę świetnie; fotele też lepsze, wygodniejsze i dające bardzo dużo możliwości ustawień, łącznie z funkcją masażu. A teraz słabsze strony: strasznie mnie wkurza brak AutoHold, tylko ta głupia konieczność wciskania pedału hamulca dwa razy. W modelu który mam nie ma aktywnego tempomatu, co na samochód tej klasy powinno być standardem. W danych katalogowych BMW jest wolniejsze w starcie 0-100 km/h, ale w praktyce mam odwrotne wrażenia - beemka jakoś szybciej się składała do jazdy. Za to GLC ma kamerkę do nagrywania, chowaną kamerkę wsteczną, oraz sporo opcji do ustawienia całego systemu multimedialnego, który niestety nie jest najłatwiejszy w obsłudze - zbyt wiele jest poukrywanych opcji - naszukałem się gdzie ustawić lokalizowanie pojazdu i okazało się że włączenie jej w jednym miejscu nie wystarczyło. Obsługa wszystkiego z ekranu dotykowego, to jeszcze dla mnie nie problem, tak jak i to, że głośność steruje się przez posuwanie palcem po przycisku na kierownicy, a nie jego wciskaniu, ale nie wyobrażam sobie emeryta, który to wszystko ogarnia... A głupia zmiana stacji radiowej spośród 4 ulubionych, tutaj nie jest tak prosta jak w X3 gdzie wystarczyło kliknąć przycisk na kokpicie. Czasami tracą połączenie z Apple CarPlay - po prostu traci połączenie. W X3 po prawdzie też bywał z tym problem - zwłaszcza jak się telefon żony sparował wcześniej niż ja zdążyłem wsiąść do samochodu... W X3 miałem opcję szyby dźwiękoszczelne, tutaj jest zdecydowanie głośniej w środku. Na minus jeszcze te systemy wspomagania bezpieczeństwa na mój gust działają w GLC zbyt czule - co chwilę w korku włącza mi się ostrzeżenie czy to przed zmianą pasa ruchu, czy zbyt bliskiej odległości od samochodu z przodu. Wyłączać tego nie chcę, w końcu to dla bezpieczeństwa, ale jakoś za wcześnie to się tutaj uruchamia... Żeby nie było że to moja agresywna jazda jest problemem: nigdy nie miałem kolizji, a jeżdżę ponad 20 lat samochodami.
4,1
~Damian
Mercedes Klasa C W204
Limuzyna 3.5 350 272KM 200kW
Marka która w końcu wstała z kolan po seri porażek jakimi są m.innymi zezłomowane już modele typu "rude vito" nareszcie zrobiła auto tak jak na mercedesa przystało czyli właśnie w 204. Body amg sprawiły że auto było jak najbardziej ponadczasowe w czasach produkcji. Przyciąga oko nawet wiele lat od swojego pierwszego wyjazdu "na miasto". C 3.50 o mocy 272km to jedna z "perełek" tej serii. A Wersji silnikowych 204 jest naprawdę dużo, jeszcze więcej jest sympatyków którzy w większości chwalą tak naprawdę swojego merca bo z innym do czynienia nie mieli. Wracając do mało cenionego na forach silnika C 3.50 chciałbym przekazać kilka informacji o tym modelu z założoną instalacją LPG, i rozwiać pewne mity. Uważam że jest to samochód którym powinien się przejechać chociaż raz w życiu każdy kierowca swojej służbowej pandy i innych 2litrowych diesli. Poprostu aby poczuć różnice, a najwazniejsze by nabrli trochę pokory Ci którzy podśmiechują się z gościa "którego stać na Mercedesa a na benzynę już nie". Tylko po co płacić 100zł za przejechanie 100km, jeżeli można płacić 45 za 100km. Szczególnie że zwrot za instalacje będzie dużo szybszy niż w przypadku instalacji gazu w mniejszych silnikach. Jako wieloletni użytkownik zdecydowanie polecam zakup takiej wersji silnikowej i naprawdę nie ma co się bać dużych silników z LPG. Oczywiście samochód z napędem na tylne koła i o takiej mocy napewno nie powinien być darowany synowi na 19 urodziny, tutaj jednak trzeba być rozważnym. Zapraszam przeczytania mojej oceny, którą potwierdza naprawdę wielu mechaników mających do czynienia z tym silnikiem.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mercedes przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena